< 1••• > < •2•• > < ••3• > < •••4 >
< 1••• >
Beeld uit de Fashion Show 2017
< •2•• >
Beeld uit de Fashion Show 2017
< ••3• >
Beeld uit de Fashion Show 2017
< •••4 >
Beeld uit de Fashion Show 2017

Home » Nieuws » "Wie de academie eenmaal heeft overleefd komt meestal in de mode terecht"

"Wie de academie eenmaal heeft overleefd komt meestal in de mode terecht"

Interview met Marieke Schoenmakers, directeur KABK

21-06-2017 Naast Parijs, Londen en New York hebben we er een nieuwe modehoofdstad bij: Den Haag. Met de jaarlijkse expo en het hoogtepunt: de KABK (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten) Fashion Show in de Elektriciteitsfabriek.

Volg de Fashion Show: < TERUG   VERDER >
NAAR ALLE BERICHTEN >


ALLE FOTO'S > door Pieter Kunnen

Naast Parijs, Londen en New York hebben we er een nieuwe modehoofdstad bij: Den Haag. Met de jaarlijkse expo en het hoogtepunt: de KABK Fashion Show in de Elektriciteitsfabriek in Den Haag. Sinds 3 jaar werken Keep an Eye en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten samen om de jonge modetalenten nog beter te helpen bij de lancering van hun carrière.

Marieke Schoenmakers, directeur van de KABK vertelt:
“Echte talenten herken je direct.”

In een eerder interview met Keep an Eye zei jullie hoofddocent Jurgi Persoons al: “Om het te maken in de mode heb je enorm veel talent maar vooral heel veel moed, veerkracht en heel veel energie nodig.” Kortom, studenten die kiezen voor de mode kiezen niet voor de makkelijkste weg…
“Mode is keihard werken. En er is een enorm afbreukrisico. Je bent zo goed als je laatste collectie. Maar het gaat ook om hard werken, wat geluk, de juiste mensen tegenkomen. En naast de creativiteit heb je ook een praktische, zakelijke kant nodig. Of anders iemand die dat voor je regelt. Je moet dus veel competenties in huis hebben. En een enorm goed team om je heen verzamelen. Dat proberen we te stimuleren. Door studenten bijvoorbeeld ook samen te laten werken met studenten van andere afdelingen op de Academie. Zo laten ze hun collecties bijvoorbeeld fotograferen door fotografiestudenten, die zo ook weer hun portfolio uitbreiden.”

Met de Fashion Show trekt ieder jaar een nieuwe lichting de wijde modewereld in. Zie jij gelijk wie er ver gaan komen? Of zit je er ook weleens naast?
“Lastig. Niet altijd, maar de echte talenten herken je direct. Zoals David Laport, daarvan zagen we meteen dat hij op een ander niveau zit. Als studenten niet geknipt zijn voor het vak zeggen we het wel eerlijk. Met het huidige leensysteem kunnen ze niet meer eeuwig blijven studeren.”

Waarom lunchen met een broodje kaas? Dat zien ze alleen hier. Het blikveld van alle studenten wordt verruimd, de wereld is hun speelveld

Iedere modeacademie mag 2 pas afgestudeerde talenten insturen voor de Lichting wedstrijd. Studenten van de KABK wonnen Lichting 2014 en 2015. Sinds 3 jaar wordt de KABK Fashion Show in samenwerking met de Keep an Eye Foundation georganiseerd. Wat betekent dat voor de Fashion Show?
“Overal zit een plus op. Sindsdien kunnen we de show, de expo én het magazine naar een hoger professioneel niveau tillen. We hebben nu meer geld voor internationale publiciteit, belichting, meer aandacht van het team dat de studenten begeleidt. Zo kunnen we de studenten een zo goed mogelijke start geven in het werkveld.” 

De show is hun eerste presentatie aan de buitenwereld, hoe belangrijk is dat voor de studenten? 
“Heel belangrijk. Zoveel kansen zijn er niet, dus we moeten ze zo goed mogelijk helpen bij die eerste belangrijke stap. Een voorbeeld: de Gemeente Den Haag looft ieder jaar een prijs uit van € 20.000,- voor jonge talenten om hun bedrijf op te starten. Dus het helpt als er mensen uit het werkveld, maar ook bijvoorbeeld ambtenaren in de Electriciteitsfabriek zitten. Die prijs is al trouwens al vaak gewonnen door studenten van de KABK.”

Het is niet alleen een show van de afstudeerders… 
“Eerste, tweede en derdejaars doen allemaal mee. Zo maken ze elk collegejaar het hele ontwerp- en presentatieproces mee. Precies zoals dat ook in de praktijk gaat. Naast het ontwerpen en maken moeten ze ook fotografen zoeken, de modellen en zijn ze medeverantwoordelijk voor de communicatie. Voor eerstejaars is dat adembenemend. En vierdejaars hebben al drie jaar kunnen oefenen.” 

Elke modeacademie heeft z’n accenten, waarin ligt jullie kracht? 
“We willen conceptueel sterk zijn. Tegelijk hechten we ook veel waarde aan het ambacht, het ontwerp moet ook perfect uitgevoerd worden. Dat geldt eigenlijk voor alle opleidingen op de KABK. Daarom is er heel veel persoonlijk contact met docenten en in het weekend krijgen de studenten opdrachten mee naar huis. Verder volgen studenten ook twee keer per jaar assistentschappen bij modeshows in Parijs. We hebben contact met grote modehuizen zoals Balenciaga en Ann Demeulemeester. Zo weten studenten vaak aan het einde van hun studie precies welke kant ze op willen.” 

Komen de modestudenten ook echt allemaal in de modewereld terecht? 
“Wie de academie eenmaal heeft overleefd komt meestal in de mode terecht. Sommige beginnen een eigen label of vormen een collectief. Zoals Das Leben am Haverkamp, een collectief van vier jonge ontwerpers. Zij trappen volgende week de Amsterdam Fashion Week af. Anderen gaan bij bekende merken aan de slag. Het conceptuele denken wat ze hier leren kunnen ze doorvertalen naar wat interessant is voor die grote modehuizen.” 

Dan zie je een Zuid-Koreaan op de bakfiets die vertelt waarom dit hét land is waar ze naartoe moeten komen

Wat kun je zeggen over de studenten die nu afstuderen? 
“Het valt me op dat deze toch bevoorrechte generatie die opgroeit zonder oorlogen en ellende, het heel belangrijk vindt om middenin de samenleving te staan. Dat hoeven we ze ook niet te zeggen. Ze pakken zelf thema’s als duurzaamheid, vluchtelingenproblematiek en internationale conflicten op. 
Op de academie mengen Nederlandse studenten zich met studenten uit bijvoorbeeld Rusland en Iran. Die maken hen ook bewust van hun eigen Nederlandse identiteit. Want, Nederlanders kunnen heel direct zijn. En waarom lunchen met een broodje kaas? Dat zien ze alleen hier. Het blikveld van alle studenten wordt verruimd, de wereld is hun speelveld.”

Jurgi Persoons, hoofddocent mode aan de KABK, als modeontwerper werd hij in de jaren 90 geroemd om zijn avantgardistische vrouwencollecties. Wat is zijn invloed? 
“Jurgi is oneindig gedreven, beheerst het vak tot in de finesses en brengt een uitzonderlijk en interessant internationaal netwerk naar de academie. Hij legt de lat zeer hoog en heeft een zeer gedegen onderwijsprogramma neergezet. Jurgi geeft de studenten inhoudelijk totale vrijheid, waardoor het eindwerk zeer divers en van hoge kwaliteit is.” 

Bijna 60% van de studenten is internationaal. Waarom komen ze vanuit de hele wereld naar Den Haag? 
“Omdat de hele wereld weet dat Den Haag het beste is haha. Ik denk dat goede mond-tot-mond reclame helpt. Ik merk ook dat de studenten de websites helemaal hebben uitgeplozen. En we zijn Engelstalig. Engeland en de VS natuurlijk ook, maar daar is studeren weer vreselijk duur. Maar ik hoor ook dat ze zich hier thuis voelen. Op de Academie en in Nederland. Ik zag laatst een soort reclamefilm voor Zuid-Koreanen over Nederland. Dan zie je een Zuid-Koreaan op de bakfiets die vertelt waarom dit hét land is waar ze naartoe moeten komen.”