De Keep an Eye Summer Jazz Workshops
Home » Projecten » De Keep an Eye Summer Jazz Workshops

De Keep an Eye Summer Jazz Workshops

Vanaf 2009

De Summer Jazz Workshops vormt als altijd een van de kersen op de taart van het Conservatorium van Amsterdam. In 2015 zelfs met een bigband optreden op North Sea Jazz!

'...it bugs me when people try to analyze jazz as an intellectual theorem. It's not. It's feeling' - Bill Evans

Speciale dank aan alle medewerkers van onze podia: North Sea Jazz Festival Rotterdam, Bimhuis Amsterdam, Blue Note Amsterdam 

Volg de Summer Jazz Workshops: 2017 >  2016 >   2015 >   2014 >   2013 > 


< VORIG PROJECTVOLGEND PROJECT >

 WAT ANDEREN ZEGGEN: (zie ook de interviews) 
• If anyone likes to dance… we have a dance floor


Georganiseerd door het Conservatorium van Amsterdam en de Manhatten School of Music. Voor de workshops geldt een internationale open inschrijving; dus de wereld rond. Vraag naar de selectie-criteria bij het Conservatorium van Amsterdam.

De Summer Jazz Workshops waren natuurlijk al een begrip in Amsterdam, maar vanaf 2009 heeft Keep an Eye Foundation haar naam er ook aan verbonden. Dat had een heel goede reden. Want wat bleek namelijk?
Het evenement was (en is) bedoeld voor jonge en talentvolle musici, maar doordat men door de hoge organisatiekosten gedwongen was een eigen bijdrage te vragen, werd maar een klein deel van het jonge talent bereikt. Deelname aan de workshops en masterclasses moest door de studenten/alumni dus zelf financieel opgebracht worden, wat voor een aantal talenten niet voor zichzelf sprak. Daarom kunnen studenten nu via het Conservatorium van Amsterdam een Keep an Eye beurs voor gratis deelname aanvragen.


> Uit het interview met Martin Fondse (artistiek leider van het NJJO)

Is werken met jonge musici anders dan met muzikanten die al een tijdje in het vak zitten? 
“Het voordeel van deze jonge professionals is dat ze jong zijn. Ze zijn ontzettend goed, hebben een veel grotere technische en muzikale bagage dan in mijn tijd. En ze zijn nieuwsgierig, minder bang om te falen, vaste patronen zijn minder ingeslepen. En dan die tomeloze energie. Ze durven in het diepe te springen. En ja, dan springen ze ook wel eens in de sloot, maar het gaat er om dat ze het doen en durven.”

Hoe komt het dat deze generatie zo goed is? 
“Dat zit in de opleiding. In de klassieke muziek heb je altijd Mozart-types gehad die vanaf een jaar of 3 al geweldig konden spelen, nu ook in de jazz. Op de conservatoria is de jazz sinds de jaren ‘80/ ’90 enorm geprofessionaliseerd.”

NAAR JAZZ AWARD >     NAAR RECORDS >