Keep an Eye Filmacademie Festival
Home » Projecten » Keep an Eye Filmacademie Festival

Keep an Eye Filmacademie Festival

Vanaf 2011

Hét eindexamen festival van de bachelor en masteropleidingen van de Nederlandse Filmacademie Amsterdam. Dat alles op fraaie 'filmische' locaties.

'Geld is beter dan armoede, al was het maar om financiële redenen' - Woody Allen (The Early Essays)

Speciale dank aan alle medewerkers van onze podia: filmmuseum EYE Amsterdam, DeLaMar theater Amsterdam.

Volg het Keep an Eye Filmfestival: 2018 >   2017 >   2016 >   2015 >   2014 >   2013 >   2012 >   2011 >


< VORIG PROJECTVOLGEND PROJECT >

 WAT ANDEREN ZEGGEN: (zie ook de interviews)
• Ik vergelijk onze studenten met goede wijn
• Toch vindt hij het spannend: Dan ben je opeens filmcomponist, ga er nu maar je werk van maken 


Het Filmacademie Festival was het jaarlijkse Graduation Festival van de Nederlandse Filmacademie. Ruim een week lang was er binnen de muren van de Academie al het werk te zien waarmee de laatste 'lichting' afstudeerde. Dit was altijd een bijzonder feestelijke en enerverende dikke week, want alle filmdisciplines trekken dan aan je voorbij. Maar er was echter een maar aan het Festival. Het gebouw van de Academy was veel te klein... Zo was/is de filmzaal van de opleiding slechts geschikt voor zo'n 100 kijkers. En als je je voor de ogen van de wereld en daarbuiten wilt presenteren zijn dat misschien wat weinig zitplaatsen. Laat staan dat de ruimte beperkt is als je al je relaties ook nog eens wilt fêteren.

Rond 2011 raakten de Filmacademie en Keep an Eye met elkaar in contact. Waardoor het Filmfestival naar een hoger en professioneler niveau getild kon worden. De Festivalweek verhuisde naar het gloednieuwe en prestigieuze filmmuseum Eye in Amsterdam. Waar het eindexamenwerk in de meest exclusieve filmzaal van Nederland getoond wordt; zaal 1. Een zaal die nu, na verloop van tijd, zelfs te klein is geworden voor vertegenwoordigers van de internationale pers en mensen uit het vak. Zo kon Keep an Eye ook in andere opzichten nog meewerken en -denken aan een verdere professionalisering van het Festival. 

In 2015 vierden wij het vijfjarig jubileum van het gezamenlijke festival. En, bewust of niet, daar ontstond de eerste Crossover binnen de activiteiten van Keep an Eye. Hoewel het ook iets had van een stuk terug in de tijd gaan. Want live gespeelde muziek bij een stomme film?
Om het jublleum te vieren had het team van de Filmacademie samengespannen met dat van het Conservatorium van Amsterdam. Het resultaat was een co-productie die je mocht zien. De Filmacademie maakte een compilatie van filmfragmenten van studenten uit de laatste vijf jaar. En studenten van het Conservatorium maakten daar een muzikale compositie bij. Op de jublileumdag tijdens het festival werd de compilatie getoond en een achtkoppige band speelde de begeleidende muziek live op het podium onder het scherm. Als dat dan niet weer actueel was/is... 

  • Vanaf nu zal film nooit meer 'stom' worden ...

Muziek speelt een belangrijke rol binnen het 'portfolio' van Keep an Eye. Maar film, zéker film kán niet zonder muziek of geluid. Daarom introduceren Keep an Eye en de Nederlandse Filmacademie in 2018 een nieuwe prijs voor de Beste Filmmuziek van dit moment. 

NAAR MASTERCLASSES >


 > Uit het interview met Bart Romer (directeur van de Nederlandse Filmacademie)

En dan ben je afgestuurd, aankloppen bij Hollywood? 
“Hoewel de Nederlandse filmindustrie klein is, is er in veel richtingen, zoals bijvoorbeeld sound design en visual effects, veel werk. Voor regisseurs en scenaristen, duurt het vaak wat langer voor ze écht aan de slag kunnen, hun eigen film kunnen maken. Dat betekent in het begin vaak buffelen, je netwerk aanspreken. Het heeft niet zozeer te maken met onze kleine filmindustrie. Het is eerder moeilijk om draagvlak te vinden voor jouw ideeën.”

Waarom moet het publiek gaan kijken naar werk van afstudeerders? 
“Het werk van deze jonge filmmakers is nog ongepolijst, fris, vol passie en ambitie. Je kijkt niet naar werk van ervaren geroutineerde filmmakers, maar naar studenten die de grenzen opzoeken. Tegelijk zijn zij zich ervan bewust dat er een groot publiek en veel mensen uit het eigen beroepsvak op afkomt. Hierdoor kunnen ze voorzichtiger worden. Al vanaf het eerste moment dat ze op de academie komen stimuleren wij vooral om grenzen op te zoeken. Zo geven we ze de aanzet tot het ontwikkelen van een eigen signatuur die ze daarna zelf, in de praktijk doorontwikkelen.”