KABK FASHION SHOW powered by Keep an Eye
Home » Projecten » KABK FASHION SHOW powered by Keep an Eye

KABK FASHION SHOW powered by Keep an Eye

Vanaf 2015

In 2015 was er een primeur. De lancering van de eerste KABK Fashionshow powered by Keep an Eye in de Electriciteitsfabriek in Den Haag. Dat zorgde wel voor enige spanning!

'Absurdity and anti-absurdity are the two poles of creative energy' - Karl Lagerfeld

Speciale dank aan alle medewerkers van ons podium: Electriciteitsfabriek Den Haag. 

Volg de Fashion Show: 2018 >   2017 >   2016 >   2015 >

< VORIG PROJECTVOLGEND PROJECT >

 WAT ANDEREN ZEGGEN: (zie ook de interviews)
• Durf op langere termijn te kijken. Het is in het begin niet evident om in de modewereld een carrière voor je te zien, om iets op te bouwen
• Wie de academie eenmaal heeft overleefd, komt meestal in de mode terecht 
• De mensen die het zullen dragen zijn niet zo lang als de modellen op de catwalk 


De Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag kennen wij. De jaarlijkse KABK Fashionshow kennen wij. De Electriciteitsfabriek kenden wij niet. En de combinatie van dat alles met Keep an Eye ken je misschien nog niet, maar dat gaat zeker gebeuren. 

Sinds 2015 'zit de Fashionshow in het nieuw'. Deze Fashionshow was natuurlijk al veel langer aanwezig op diverse podia/catwalks en geniet/genoot veel aanzien.
Maar door het samengaan met Keep an Eye kan de gehele show, met alles daaromheen, naar een hoger en nog professsioneler niveau getild worden. Waardoor publiek en de internationale pers veel beter bereikt worden. En wij zouden zeggen dat de 'spannings'boog tijdens de show in de Electriciteitsfabriek nu, eeeh, gespannen blijft zolang de presentatie duurt. 

  • Dit jaar (2018) wint een van de afstudeerders van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten de allereerste Keep an Eye Textiel- & Modeprijs. Een spectaculaire vakjury bepaalt welke (net) alumnus zijn of haar toekomstige professionele carrière nog meer diepgang kan geven. De prijs van € 10.000,- is te besteden aan bijvoorbeeld een masterclass of andere vervolgstudie-plannen.

Marieke Schoenmakers, directeur van de KABK:

“We merken dat het internationale jonge talent dat wordt opgeleid aan de afdeling Textiel en Mode opvalt bij zowel pers als publiek. Bastian Visch, afgestudeerd in 2014, won in het najaar van 2014 ondermeer Lichting, de meest prestigieuze prijs voor jong modetalent in Nederland. Ook verheugt het ons dat modeontwerper Jan Taminiau zitting neemt in de commissie die het werk van alle eindexamenstudenten beoordeelt”.  


> En verder, uit het interview met Marieke:

Wat kun je zeggen over de studenten die nu afstuderen? 
“Het valt me op dat deze toch bevoorrechte generatie die opgroeit zonder oorlogen en ellende, het heel belangrijk vindt om middenin de samenleving te staan. Dat hoeven we ze ook niet te zeggen. Ze pakken zelf thema’s als duurzaamheid, vluchtelingenproblematiek en internationale conflicten op. 
Op de academie mengen Nederlandse studenten zich met studenten uit bijvoorbeeld Rusland en Iran. Die maken hen ook bewust van hun eigen Nederlandse identiteit. Want, Nederlanders kunnen heel direct zijn. En waarom lunchen met een broodje kaas? Dat zien ze alleen hier. Het blikveld van alle studenten wordt verruimd, de wereld is hun speelveld.”

Jurgi Persoons, hoofddocent mode aan de KABK, als modeontwerper werd hij in de jaren 90 geroemd om zijn avantgardistische vrouwencollecties. Wat is zijn invloed? 
“Jurgi is oneindig gedreven, beheerst het vak tot in de finesses en brengt een uitzonderlijk en interessant internationaal netwerk naar de academie. Hij legt de lat zeer hoog en heeft een zeer gedegen onderwijsprogramma neergezet. Jurgi geeft de studenten inhoudelijk totale vrijheid, waardoor het eindwerk zeer divers en van hoge kwaliteit is.” 

Photocredits image FASHION SHOW:

Photography: Ronald Stoops, Make-up: Inge Grognard, Concept & styling: Jurgi Persoons, Art direction campaign: Peter De Potter, Outfit: Woody ‘s - Gravemade, Model: Simon @ Rebel Management, Graphic design: Dayna Casey & Nina Couvert, Photographic assistance: Jorre Janssens & Sander Muylaert, Make-up assistance: Cato Vreys 
image EXPOSED: Photography: Ronald Stoops, Grooming: Inge Grognard, Concept & styling: Jurgi Persoons, Art direction campaign: Peter De Potter, Textile project: Eden Latham, Model: Simon @ Rebel Management, Graphic design: Dayna Casey & Nina Couvert, Photographic assistance: Jorre Janssens & Sander Muylaert, Make-up assistance: Cato Vreys