JONG METROPOLE: nu weet je (bijna) alles

28-07-2016
De 2016 lancering komt snel dichterbij. Hier al vast het programmaboekje met alle details. Het enige dat je nog kunt doen om helemaal geïnformeerd te zijn is langs komen bij de concerten...

Volg Jong Metropole: < TERUG   VERDER >


Al vast ter introductie iets over de dirigent en artistiek leider. Hoewel introductie? Hebben zij die nog nodig dan?

  • JULES BUCKLEY
    Componist, arrangeur en dirigent Jules Buckley is een muzikale vernieuwer die keer op keer de randen van nieuwe genres opzoekt. Sinds 2013 is de pas 36-jarige Buckley chef-dirigent van het Metropole Orkest. Hij werkte samen met musici als Emili Sandé, Jose James, Fink, Massive Attack, Arctic Monkeys, Caro Emerald, Cinematic Orchestra, Beardyman and Dizzy Rascal.
    Begin dit jaar won hij met het Metropole Orkest en jazz fusionband Snarky Puppy een Grammy Award voor het beste hedendaagse instrumentale album. Buckley schrijft voor de meest uiteenlopende bezettingen. Van strijk- kwartet tot symfonieorkest en van bigband tot theaterproducties.
    Na zijn studie in Londen was hij een van de oprichters van The Heritage Orchestra, een kamerorkest dat samenwerkingen en crossovers zoekt. In het verleden werkte Buckley succesvol samen met onder meer de WDR BigBand, het Koninklijk Concertgebouworkest en de BBC Symphony Orchestra.  
  • MARTIN FONDSE
    Martin Fondse neemt al vele jaren een geheel eigen positie in binnen de Nederlandse en internationale muziekscene. Hij voelt zich in alle muziekgenres thuis: van jazz, hedendaagse gecomponeerde muziek en wereldmuziek tot film- en animatiemuziek. Als componist en arrangeur werkte hij voor gerenommeerde orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, Orkest van het Oosten, Metropole Orkest en solisten als Lenine, Pat Metheny en Terry Bozzio. Hij leidt zijn eigen Martin Fondse Orchestra en is artistiek leider van het NJJO. Fondse’s warme, dynamische en communicatieve muziek is beïnvloed door vele bronnen. Altijd op zoek naar nieuwe manieren om muziek te creëren, weet hij een goed evenwicht tussen compositie, impro- visatie, dialoog en persoonlijke expressie te bewerkstelligen.