“We moesten onszelf vooral niet al te serieus nemen”

Interview met Nick Dunston van The New School Improvisation Ensemble

13-04-2017
“We moesten onszelf vooral niet al te serieus nemen” The New School Improvisation Ensemble kwam uit New York en nam op de terugreis de International Keep an Eye Jazz Award mee. Een interview met bassist Nick Dunston.

Volg de Jazz Award: < TERUG   VERDER >


“We moesten onszelf vooral niet al te serieus nemen” The New School Improvisation Ensemble kwam uit New York en nam op de terugreis de International Keep an Eye Jazz Award mee. Een interview met bassist Nick Dunston: “Het is verleidelijk om op de automatische piloot te spelen, alsof je de muziek afspeelt”

Jullie hebben net de International Keep an Eye Jazz Award gewonnen, heeft dat invloed op jullie plannen met de band?
“James Francies (piano) heeft ons, speciaal voor de Award, samengebracht. Inmiddels hebben we veel samengespeeld en in Amsterdam tijd doorgebracht waardoor we nog hechter zijn geworden. Ik denk dat er een goede basis is gelegd om vanaf nu samen veel nieuwe muziek te maken.”

Hadden jullie ooit verwacht te winnen? Weten jullie waarom de jury jullie koos?
“Er waren veel fantastische bands tijdens de avond en het was bijzonder inspirerend om al die verschillende stijlen, ideeën en skills te zien. Op het podium hadden we volledig vertrouwen in elkaar. We wilden vooral veel lol hebben en zo spontaan mogelijk spelen. Van James moesten we veel uitproberen en onszelf niet al te serieus nemen. Dat heeft de jury denk ik opgepikt.”

Wat is het beste advies dat je deelnemers volgend jaar kunt meegeven?
“Breng veel tijd door met je band. Wees kritisch en eerlijk naar je bandleden en probeer zo gefocust mogelijk te blijven, maar zorg dat er genoeg ruimte is voor enthousiasme. Het is verleidelijk om op de automatische piloot te spelen, maar dan voelt het alsof je de muziek ‘afspeelt’.”

Wat heb je geleerd van de Keep an Eye Workshops?
“Ik heb vooral veel geleerd van de masterclass van Nils Wogram. Hij ziet het ontwikkelen van een populaire stijl of toon niet als een einddoel maar als een middel om uiteindelijk een heel eigen en persoonlijk geluid te creëren. Het vergt veel werk om een geluid te ontdekken dat in lijn valt met die van je muzikale helden. De meeste mensen zullen dan heel tevreden zijn omdat het zo’n gevecht is om op dat punt te komen. Nils moedigde ons aan om vanuit daar naar het volgende punt te streven.”

Waar droom je van als het om een carrière in de jazz gaat?

Wat maakt jullie zo goed als band?
“Vertrouwen.”

Hoe zou je jullie jazzstijl omschrijven? 
“Ik denk dat we zeker tot de moderne jazz horen, maar we zijn ook allemaal beïnvloed door gospel muziek, West Afrikaanse muziek, vrije improvisatie en hedendaagse westerse klassieke muziek.”

Hoe zorg je dat je van het gebaande pad blijft? 
“Je moet steeds willen leren, nederig blijven en vooral een sterke werkmentaliteit hebben. Maar het allerbelangrijkste: geef je creativiteit de ruimte om te bloeien.”

Waar komt inspiratie vandaan? 
“Wat me het meest inspireert is muziek spelen en creëren. Maar ook het werk van de mensen om mij heen, en niet alleen van mensen uit de muziek of kunst. Ik voel me echt verbonden met de mensen van mijn generatie. We hebben een maatschappelijke plicht om de grenzen te verleggen in onze beroepen en werkvelden.”

Zijn er genoeg kansen en podia voor jonge jazz bands? 
“Ik kom uit New York en daar zijn er heel veel. Maar ik denk dat in gebieden buiten de stad, en vooral voor vrouwen of minderheden, er minder kansen liggen. Zowel op het gebied van optredens als muziekeducatie in het algemeen.”

Hoe blijf je op de radar? 
“Ik denk niet dat ik daar heel actief mee bezig ben. Wel ben ik steeds op zoek naar mogelijkheden om op te treden, workshops, talks. En als ik een muzikant of iemand anders zie die me inspireert, dan zorg ik dat ik met ze in gesprek raak zodat ik iets meer over ze als persoon leer kennen.”

Waar droom je van als het om een carrière in de jazz gaat? 
“Ik ben dol op optreden, toeren en het opnemen van mijn eigen muziek, net als die van mijn muzikale helden. Dat zal de komende tijd niet minder worden. Ook componeer ik regelmatig muziek voor anderen, vooral in samenwerking met dansers en choreografen. En tot slot is muziek ook een vorm van sociaal activisme, dat is samen met educatie heel belangrijk voor mij. Om die reden zou ik graag meer betrokken raken in de academische wereld.”