Ik kan wel enorm genieten van jazz. Geen muziekvorm waar zoveel improvisatie in zit - interview

Ik kan wel enorm genieten van jazz. Geen muziekvorm waar zoveel improvisatie in zit - interview

Evert van Os, algemeen directeur van Singer Laren

12-10-2019
Buiten is het koud maar binnen in villa de Wilde Zwanen is het warm en gezellig. Zeker op de eerste zondagmiddag van de maand want dan is er live jazz. De sfeervolle honderd jaar oude villa is een prachtige plek om te genieten van swingende muziek van iedere keer weer andere jazztalenten met elk hun eigen stijl.

Volg de Keep an Eye Concertjes: 
< TERUG   VERDER >
NAAR ALLE BERICHTEN >


Evert van Os vertelt. Wie op de eerste zondag van de maand door Singer loopt kan zomaar middenin een jazzconcert belanden.
“Vanaf nu is er iedere zondagmiddag van de maand jazzmuziek in Villa de Wilde Zwanen. Niet in een theaterstoel, maar ontspannen in de huiselijke villa onder het genot van bitterballen en een biertje, het haardvuur brandt en er is een beetje geroezemoes op de achtergrond.”

Dat klinkt als de ideale zondagmiddag, is het voor de echte jazzconnaisseur of kan iedereen aanschuiven?
“Van jazzfanaten tot buurtgenoten en iedereen die zondag door het museum loopt. Je gaat kennismaken met alle denkbare jazzstijlen. Het eerste concert, tijdens de Huizerdag, was heel funky. ‘s Avonds was er meer klassieke jazz. Het zijn allemaal jonge jongens, dus we hoeven niet te luisteren naar oubollige dixieland jazz.”

Wat is de kracht van die jonge jazztalenten?
“Ze zijn vooral ontzettend goed en omdat ze jong zijn barsten ze van de energie. Tegelijk heeft niet iedereen al veel podiumervaring, dus is het soms nog een beetje onwennig voor ze. Bij ons kunnen de musici daar ervaring in opdoen. En dat is ook de kracht van de Keep an Eye Foundation – jong talent een podium bieden.”

Luister je zelf ook graag naar jazz?
“Haha een gemene vraag, thuis luisterden we vroeger veel naar jazz. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het een beetje is weggezakt. Ik kan wel enorm genieten van jazz. Geen muziekvorm waar zoveel improvisatie in zit.”

Precies tegenover Singer Laren is Nick Vollebregt’s jazz -en eetcafe, een plek met een enorme jazztraditie waar ooit Chet Baker, Dizzie Gillespie en Art Blakey optraden. Óók hier zijn iedere eerste zondag van de maand jazzoptredens. Worden jullie geen concurrenten?
“Haha. Laren kent een lange jazztraditie met Nick Vollebregt en het Laren Jazzfestival. We zijn juist bij elkaar in de buurt gaan zitten om elkaar te versterken. Dus als het optreden bij de overburen stopt kunnen de mensen gewoon de straat oversteken naar ons. En Co de Kloet, die bij Nick Vollebregt presenteert, geeft in zijn radioprogramma Co Live weer ruimte aan de jazztalenten die bij ons spelen. Zo houden we de jazz in Laren levend. Co Live start om 14 uur en wij om 16.15 uur. Zo concurreren we niet met elkaar, maar werken we juist samen.”

Deze zomer kwamen de zomerconcerten van jong klassiek talent erbij en het komende seizoen luisteren we jazz in het museum. Dat zijn nogal wat projecten.

De samenwerking tussen Singer Laren en Keep an Eye begon met Window of Opportunity, waar ieder half jaar een veelbelovende jonge kunstenaar z’n werk kan tonen aan de buitenwereld. Deze zomer kwamen de zomerconcerten van jong klassiek talent erbij en het komende seizoen luisteren we jazz in het museum. Dat zijn nogal wat projecten. 
“Window of Opportunity was een eerste kennismaking tussen Singer en Keep an Eye. Dat vinden we zo leuk van de samenwerking. We zijn allebei heel veelzijdig. Keep an Eye ondersteunt jong cultureel creatief talent in de volle breedte. Van jazz tot autonome kunst tot circus. En wij zijn een museum, theater, beeldentuin en nu ook een soort van jazzclub. Als Singer kunnen we een publiek bieden aan de jonge musici. Op een zondag zijn er zo duizend mensen in het museum. Ik ben dan ook zeker niet bang dat we de villa niet volkrijgen.”

Kun je wat vertellen over de Villa de Zwanen, want daar is het allemaal begonnen. 
“De villa is gebouwd door Anna en William Singer. Hij, zoon van een steenrijke staalmagnaat uit Pittsburgh moest eigenlijk zijn vader opvolgen, maar wilde liever schilderen. Ze trokken naar Parijs, de plek waar het op kunstgebied allemaal gebeurde. Maar Parijs was te druk voor ze en zo kwamen terecht op de plek waar schilders als Anton Mauve in de natuur schilderden. William hield ook van de rust en de natuur. Ze woonden eerst nog even in een hotel en lieten toen de villa bouwen. Hier, waar nu de jazzconcerten zijn, ontvingen Anna en William kunstenaars en muzikanten. Vooral Anna hield van muziek. In de villa stond een vleugel waar ze zelf graag op speelde. De villa is nog steeds het hart van onze instelling – de meest historische plek met een hele warme sfeer. Met de jazzconcerten gaan we verder met waar Anna en William ooit mee begonnen zijn.”