Uittip: Is het circus? Is het dans? Is het kunst? Wat is het?

03-11-2023
In ons jaarlijks verschijnende 'Magjezien' geven onze relaties regelmatig leuke uittips. Dit keer geven wij het woord aan John van Riemsdijk, managing director Fontys Academy of Circus and Performance Art. Zelf hangt hij niet in de trapeze, toch heeft hij er iets mee. Trouwens in ons 'Magjezien' komen tal van andere lezenswaardige zaken aan bod. Iets voor een regenachtige dag?

Volg onze Uittips:
< TERUG   VERDER >   INDEX >  
Naar alle berichten >




De uittip van John van Riemsdijk

De ontwikkeling van het moderne circus in Nederland is nauw verbonden met dans, theater, muziek en alle kunstrichtingen die openstaan voor vernieuwing en samenwerking. Jaarlijks terugkerende festivals zijn in Nederland spaarzaam: Circolo in Tilburg, Rotterdam Circusstad en enkele kleinere festivals door het land.
Daarnaast zijn er in de meeste Europese landen tientallen grootschalige en internationale festivals. Bijvoorbeeld het jaarlijkse vierdaagse Franse festival Mondial de Cirque du Demain, dat wordt uitgezonden bij de nationale omroep.

Ik wil graag de aandacht vestigen op een Nederlands gezelschap dat doorlopend nieuwe voorstellingen maakt die mij telkens inspireren en verrassen: het in Den Bosch gevestigde gezelschap Panama Pictures.
Zij maken voorstellingen op het snijvlak van dans en circus waarbij deze naadloos in elkaar overvloeien, in architectonische decors en met livemuziek in velerlei vormen.
Choreograaf Pia Meuten is in staat om literaire en filosofische inspiratiebronnen te vertalen naar beelden die je raken door de grote fysieke impact en menselijke uitstraling van het geheel.

John van Riemsdijk, Circus and Performance Art John van Riemsdijk, Circus and Performance Art

Ik heb voorstellingen van dit gezelschap gezien, zowel in een theater als daarbuiten in bijvoorbeeld oude industriële gebouwen, die me telkens ontroerden. Altijd worden de voorstellingen gedragen door charismatische performers en een internationale cast van dansers en acrobaten. Regelmatig doen ook afgestudeerden van onze academie aan voorstellingen mee. 
Hun nieuwe reeks voorstellingen start met The Future (is not what it used to be). Zwevende objecten vormen een surrealistisch en poëtisch universum. Op afgebrokkelde fragmenten, gestold in de tijd, balanceren de performers hoog in de lucht. Elkaar vasthoudend boven de gapende afgrond ontrafelen ze de samenhang tussen tijd en zwaartekracht. Zonder houvast begeven ze zich in het luchtledige. Voorbij alle zekerheden omarmen ze het risico en spelen ze met onze waarneming van de tijd.

Lees hier Magjezien #6 »