Jubileum: de wie is wie van de Keep an Eye Foundation ('bedacht' in 2008) - deel 2

16-05-2024
Na 15 jaar (!) Keep an Eye vonden wij het de hoogste tijd voor een blog die onze huidige samenwerkingspartners (en eigen projecten) eens uitlicht. In DEEL I lag de focus op de kunstopleidingen. Dit DEEL II staat in het teken van festivals en andere partijen die jong creatief talent ondersteunen. Én in dit deel besteden we ook aandacht aan onze eigen initiatieven. Om elke schijn van voorkeur of partijdigheid te voorkomen presenteren wij ze hieronder in alfabetische volgorde!

Volg BlogSpot:
< VORIG BLOG   VOLGEND BLOG >
Naar de index van alle blogs >


Bekijk alle projecten >
Naar alle berichten >

'De leukste grappen zijn de grappen die niet zijn bedacht. Maar bedenk die maar eens.' -
Herman Finkers

Amsterdams Kleinkunst Festival (sinds 2018)
Het Amsterdams Kleinkunst Festival vormt de verbindende factor tussen de kunstvakopleidingen en de beroepspraktijk. Ze vormen de enige organisatie in Nederland waar kleinkunstenaars in alle fasen van hun carrière welkom zijn en worden uitgedaagd. Vanuit een onafhankelijke positie signaleren ze relevante ontwikkelingen in het genre, scouten ze aanstormende talenten, bieden ze professionele begeleiding op maat en geven ze ruimte voor ontmoeting en experiment. Ze staan voor de inhoudelijke en zakelijke ontwikkeling van het genre kleinkunst als volwaardige kunstvorm, een sterke landelijke marktpositie van de kleinkunstenaar en een betere zichtbaarheid van de kleinkunst in Amsterdam en de rest van het land.
Om dit te bereiken profileert het festival zich als hét toonaangevende platform voor de kleinkunst. Ieder jaar levert het Amsterdams Kleinkunst Festival zes halve-finalisten die tijdens het concours strijden om de AKF Sonneveldprijs en AKF Publieksprijs. Met ingang van 2018 werkt Keep an Eye samen met het Amsterdams Kleinkunst Festival en ondersteunt daar een serie masterclasses voor dit jonge talent.

  • De stand van zaken

In februari 2023 gaf Theo Maassen een masterclass. Aan de hand van het eigen materiaal van de halve-finalisten besprak hij de functie van de grap, zelfspot, ironie en hoe die functioneel in te zetten zijn.
Natuurlijk zijn er wetten hoe een grap moet worden opgebouwd, maar Maassen kijkt liever naar de artiesten zelf. In zijn visie staat eigenheid centraal.

'Als zijn muziek uit is, is de stilte die volgt nog steeds Mozart.' -
Sacha Guitry

Concertjes (sinds 2019, 2020 en 2021)
Als jong podiumtalent wil je graag zoveel mogelijk kilometers maken en live spelen om ervaring op te doen én om jouw spel aan zoveel mogelijk mensen te kunnen laten horen. Voor programmeurs van zalen is het vaak een gok om jong talent te programmeren. Voordat ze een naam hebben opgebouwd kopen mensen immers minder snel een kaartje! Dat is waarom wij op verschillende plekken jong talent een podium bieden.

In Singer Laren programmeren we het hele jaar door. In de winter in de knusse villa en in de zomer in de prachtige tuin. Zowel klassiek en jazz jong talent vindt hier een plek. De klassieke concerten worden geprogrammeerd door Georges Mutsaerts (directeur van Festival Wonderfeel) en de jazzconcerten door Bas van Otterloo (Conservatorium van Amsterdam).

In covidtijd zijn we een livestream concertreeks begonnen in de prachtige Studio 150 Bethlehemkerk. Inmiddels mag er ook een klein publiek live aanwezig zijn bij deze maandelijkse concerten, waarin klassieke muziek, kleinkunst en jazz elkaar afwisselen. Neem eens een kijkje op ons YouTube kanaal om inspirerende concerten terug te luisteren!

In het Rosa Spier Huis is regelmatig op de vrijdagavond een concert of voorstelling te bewonderen van jong talent. Het huis dient als woon- en werkcentrum voor kunstenaars en wetenschappers en het biedt hen - maar ook kunstenaars van buiten - een podium om hun inspiratie te delen met het publiek. Alle podiumkunsten komen voorbij in deze reeks!

  • De stand van zaken

In augustus 2022 speelde gitariste Ella Zirina met haar trio een livestream concert in de Studio 150 Bethlehemkerk. Het was één van de eerste concerten waar een klein live publiek bij aanwezig mocht zijn. Erg leuk voor de aanwezigen om van dichtbij te zien hoe opnames gemaakt worden en tegelijkertijd te genieten van een fantastisch concert van dit bijzondere Letse jazztalent!

'Ballet: gelegenheid voor armen en benen, om ook eens te spreken.' -
Jan Schepens

De Dutch Don't Dance Division (sinds 2022)
Vijfentwintig jaar geleden ontstond De Dutch Don’t Dance Division (DeDDDD) in de woonkamer van Thom Stuart en Rinus Sprong. Inmiddels is een stevige community opgebouwd waar jonge kinderen kennis maken met het podium, dansers in opleiding en net-afgestudeerden leren om hun vleugels uit te slaan, gepensioneerden en minder mobiele mensen in beweging blijven en patiënten met M.S. of Parkinson een kans krijgen met hun lichaam te werken.

De DDDD, in haar studio aan De Gheinstraat, is één van de weinige plekken in Den Haag, of zelfs ter wereld, waar al deze verschillende mensen elkaar ontmoeten en een passie delen. Al vanaf het prille begin had dit dansgezelschap één belangrijk doel voor ogen: het minder elitair maken van ballet. De oprichters zijn altijd van mening geweest dat dans toegankelijk moet zijn voor iedereen en alle leeftijden. Zij hebben ballet uit de ‘zwarte doos’ van het theater gehaald en naar alle soorten podia binnen en buiten Den Haag gebracht: van verpleeghuizen tot basisscholen, van de Hofvijver tot het Stadhuis, van optredens bij Armin van Buuren tot de Grote Kerk, van huiskamers tot massachoreografieën voor 1000 amateurs en van breakdance tot Bollywood. Keep an Eye is verheugd een steentje bij te dragen en dit bijzondere gezelschap.

  • De stand van zaken

In 2022 voerde De Dutch Don’t Dance Division met kerst A Christmas Carol op. Een inclusief dansproject waaraan professionele dansers samen met tientallen amateurs en vrijwilligers toewerkten naar een schitterende voorstelling in Amare. De cast was samengesteld uit deelnemers tussen 5 en 80+ jaar waarvan 80% amateur was. Stel je voor: meer dan 100 amateurdansers die met 16 professionele (jonge) dansers mochten samenwerken met één van de Nederlandse toporkesten, het Residentie Orkest, in de geweldige ambiance van het Haagse Amare! En dan ook nog aangevuld met.. een hond op het podium!

'Simple is good.' -
Jim Henson

De Dutch Design Foundation (sinds 2017)
De Dutch Design Foundation gelooft in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken. DDF biedt ontwerpers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform. Aan de hand van grote en kleine evenementen, exposities, talks, prijzen en debatten, biedt DDF een platform voor de beste en meest veelbelovende ontwerpers. Op die manier helpen ze de ontwerpers om hun ideeën en werk te verspreiden. Keep an Eye en DDF treffen elkaar in de Keep an Eye Young Designer Grant en deze wordt zowel bij de Dutch Design Awards als tijdens de Dutch Design Week jaarlijks gepresenteerd.

  • De stand van zaken

Bij de drie winnaars van 2022 kwam duidelijk naar boven dat sociaal-maatschappelijke thema’s een belangrijke rol zijn gaan spelen. Martina Huynh en Jonas Althaus (beide in 2018 afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven) zijn gespecialiseerd in design research en interactieve installaties. Onder de naam Cream on Chrome werken zij samen vanuit Rotterdam. Met het Basic Income Café (2018) vertaalden zij het complexe idee van een basisinkomen naar een laagdrempelige installatie waarin koffie werd gebruikt om de geldstroom te visualiseren en het gesprek aan te gaan.

'Toneel is op een moeilijke en bijzondere manier normaal doen.' -
Pierre Bokma

Festival Cement (sinds 2022)
Elk jaar in maart lanceert Festival Cement een negendaags bombardement van spannende voorstellingen. Op allerlei plekken in ’s-Hertogenbosch richten publiek en profs hun blik op een nieuwe generatie podiumkunstenaars. Je ontdekt jonge makers, hun thematieken en nieuwe vormen en krijgt alternatieve voorstellen voor de toekomst. Daarnaast is er volop ruimte voor publiek, makers en professionals om elkaar te ontmoeten, in gesprek te gaan en zich te verdiepen in het uitgebreide contextprogramma.
De samenwerking tussen Keep an Eye en Festival Cement concentreert zich rond De Werfplaats – een experimenteer- en ontmoetingsruimte waarin een losse coalitie van vijf makers die elkaar nog niet kennen samenkomen. Regisseurs, acteurs, schrijvers, choreografen, componisten, dansers en andere (uitvoerende) kunstenaars leven en werken gedurende de hele periode samen in Den Bosch. Iedere dag neemt een andere maker het voortouw en neemt de groep mee in zijn/haar/hun eigen werkwijze. Het is een unieke plek waar makers discipline overstijgend en zonder productiedruk kunnen uitwisselen. En dat geeft ruimte voor wederzijdse inspiratie, brede ontwikkeling, ontdekking van en cross-over met andere disciplines in de vorm van een uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen.

  • De stand van zaken

'Ik vond het heel erg waardevol om mee te doen aan de Werfplaats dit jaar, omdat je niet alleen een kijkje achter de schermen krijgt bij een maakproces, maar bij alles wat nog daarvóór gebeurt. Voordat het maken op de vloer, op het doek, of achter de typemachine begint. Wat gebeurt er in het lichaam en hoofd van mijn medemakers, waar worden ideeën geboren, hoe werken hun hersenkronkels? Dat is een heel kwetsbaar proces dat bovendien meestal onzichtbaar is. Maar de Werfplaats schept de ruimte om dat te delen, te overleggen, te bevragen en er mee te spelen in de veiligheid van een week samen met andere kunstenaars die je niet kent.' - Zephyr Brüggen

'Don't worry, be happy!' -
Bobby McFerrin

Grachtenfestival (sinds 2023) 
Het Grachtenfestival is het grootste klassieke muziekfestival van Nederland en richt zich volledig op de presentatie en ontwikkeling van jong talent en jonge professionals in klassieke muziek en jazz, in de leeftijd tot 35 jaar. Sinds de eerste (vierdaagse) editie in 1998 is het festival uitgegroeid tot een zelfstandig tiendaags festival, dat draait om ontdekkingen. Van het muzikale talent en de (groeiende) stad en metropoolregio Amsterdam. Het Grachtenfestival is een van de grootste concertorganisatoren van Nederland met jaarlijks ruim 250 concerten, voorstellingen en een randprogrammering met radio-uitzendingen, workshops en lezingen, bij voorkeur op meer dan 100 verschillende locaties. 
Het festival is steeds vaker coproducent van nieuwe voorstellingen, geeft compositie-opdrachten en organiseert een eigen Concours (GCC) en jazz competition (GJC). 
Keep an Eye en het Grachtenfestival slaan de handen ineen voor een spectaculaire nieuwe serie van concerten: de 'Jazz Gems'. In deze serie worden er vier 'Gems' geselecteerd, die al even onderweg zijn, maar tijdens het festival op een eigen podium nog meer meters kunnen maken.

  • De stand van zaken

De selectiecommissie die de Jazz Gems selecteert heeft duidelijk een goede smaak! In 2023 waren maar liefst 3 van de 4 jonge talenten bij eerdere Keep an Eye projecten in de prijzen gevallen. Zo wonnen zowel Anna Serierse als Lucas Santana € 10.000,- bij The Records om een eigen album op te nemen, en was Kika Sprangers de gelukkige winnaar van de Rogier van Otterloo Award voor haar bijzondere geluid binnen Jong Metropole. 

'Design can be art. Design can be simple. That’s why it’s so complicated.' - 
Paul Rand

Graphic Matters (sinds 2019) 
Graphic Matters maakt het werk van visueel eigenzinnige, maatschappelijk betrokken en/of sociaal-kritische vormgevers zichtbaar. Met een beleefbare programmering prikkelen ze vakgenoten en jongeren om samen kritisch te kijken naar visuele cultuur. Met presentaties in een openbare context creëren ze ruimte voor dialoog. Daarnaast bieden ze hen de kans om kennis en vaardigheden te ontdekken en ontwikkelen. Door ontwerpers en jongeren bewust te maken van de kracht en invloed van ontwerp, dragen ze bij aan de kwaliteit van hedendaagse visuele communicatie. Goed (leren) kijken en verbeelden is net zo belangrijk als lezen en schrijven. Door visuele geletterdheid te stimuleren, bevorderen ze verbinding, zelfredzaamheid en gelijkheid in de samenleving. 
Keep an Eye maakt elk jaar meerdaagse workshops mogelijk waarin een selectie van veelbelovende, jonge ontwerpers onder begeleiding van een expert kan werken aan de eigen artistieke beeldtaal.

  • De stand van zaken

In 2023 stond de Graphic Matters Summer School met thema Blow Up/Blow Out in het teken van kennis, design, experiment en het ontmoeten van gelijkgestemden. In de vier masterclasses werd het begrip ‘inflatie’ letterlijk als inspiratie genomen. Deelnemers kwamen uit alle delen van de wereld – van Breda tot aan Korea, van Bulgarije tot aan Engeland. Deze verschillende achtergronden creëerden een bijzondere en leuke groepsdynamiek, waarin er niet alleen van de masters, maar ook veel van elkaar geleerd werd. 
“I really enjoyed talking to like-minded people and just sharing a space, some work, thoughts, and experiences.” deelnemer 

'Man, if you have to ask what jazz is, you'll never know!' Louis Armstrong

Jong Metropole (sinds 2016) 
Jong Metropole is een unieke samenwerking tussen het N.J.O. (Nationaal Jeugd Orkest), het N.J.J.O. (Nationaal Jeugd Jazz Orkest) en het Metropole Orkest. In Jong Metropole wordt het beste van verschillende muziekwerelden bij elkaar gebracht. Het excellente spel uit de klassieke strijkerstraditie met swing, improvisatie en timing vanuit de jazztraditie. Bij dit initiatief horen tevens twee Awards. De Keep an Eye Outstanding Talent Award wordt toegekend aan die musicus die zich het meest onderscheidt als verbinder binnen de groep. Deze Award is bedoeld voor alle instrumentgroepen. De winnaar ontvangt een bedrag van € 5.000,- voor verdere muzikale ontwikkeling en de gelegenheid een beurs aan te vragen om in het buitenland verder te studeren en masterclasses te volgen. De Rogier van Otterloo Award is een stimuleringsprijs van € 5.000,- voor de meest talentvolle jonge componist, arrangeur, dirigent of orkestleider.

  • De stand van zaken

In 2018 ging de Outstanding Talent Award naar drummer Tim Hennekes. Hij werd door dirigent Vince Mendoza geprezen om de manier waarop hij een symfonisch orkest dat jazz speelt wist te bedwingen en de goede sfeer die hij ook buiten de repetities wist te creeëren. 

'De wereld wordt kleiner, mijn wereld alleen maar groter.' - 
Edwin Hofs

MagJeZienEnHoren (sinds 2017) 
Een keer per jaar verschijnt ons tijdschrift MagJeZienEnHoren. Hierin vind je ondermeer interviews door onze eigen Juliëtte de Swarte. Wat je er ook vindt, zijn thematische artikelen over bijvoorbeeld jazz, fotografie en design. We vragen onze relaties om uittips voor de meest bijzondere culturele plekken in Nederland, stellen het Keep an Eye team aan je voor en nemen je mee langs alle projecten die in het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. Dit magazine is een van onze podia om jong talent nog meer te laten shinen. Exemplaren lees je terug op onze website!

  • De stand van zaken

In 2024 staat het tijdschrift in het teken van film. Met een longread van Berend-Jan Bockting over een nieuwe generatie makers die het heft in eigen handen neemt, een interview met Bregtje van Haak (directeur van het filmmuseum EYE) én uitgebreide aandacht voor de nieuwste lichting van de filmacademie is er voor ieder wat wils. Daarnaast komen natuurlijk ook de 12 (!) andere disciplines die we ondersteunen uitgebreid aan bod. Neem een fysiek exemplaar mee bij één van onze events, óf blader alvast door de digitale editie! 

'Geweldige zaken worden nooit door één persoon gedaan. Ze worden gedaan door een team van mensen.' - 
Steve Jobs

Maker Zoekt Maker (sinds 2020) 
In Maker Zoekt Maker treedt Keep an Eye op als matchmaker. Hierdoor vindt een componist de perfecte tekstschrijver, een circusclown zijn/haar kleding-designer, een startende band hun fotograaf enzovoort, enzovoort.. Hebben twee partijen elkaar via ons gevonden? Dan kunnen ze samen aan de slag gaan met het projectplan/begroting en deze indienen om zo aanspraak te maken op maximaal € 3.500,- financiële ondersteuning om hun project te realiseren. Twee keer per jaar worden vier projecten uitgekozen die vervolgens dit mooie steuntje in de rug ontvangen!

  • De stand van zaken

In 2023 was het project Noir Vanille één van de gelukkige winnaars. Clara Grosjean (AHK Modern Danstheater), Beatriz Alvarez en Xico Ribas (CvA Live Electronics) maakten een hybride en gelaagd kunstwerk dat bestond uit choreografie, beeldende kunst en een meeslepende soundscape. Een sculptuur genaamd "Brain", gemaakt van poppenhoofden, werd gedragen door twee dansende lichamen en samen werden ze een bewegend object. Het Brein voedde, verzette en beperkte de bewegingen, die het choreografische werk tot nieuwe uitdagingen bracht. 

'Niemand sterft van liefde, behalve op het toneel.' -
Jane Austen

Over het IJ Festival (sinds 2022) 
Over het IJ laat met kunst en cultuur zien wat speelt binnen stad en samenleving – en hoe artistiek denken en doen die stedelijke samenleving kan verrijken. Afgelopen 30 jaar veranderde Over het IJ van luis in de pels en pionier naar een verbindende partij, die open en kritisch kijkt en luistert naar en reageert op de lokale en daarbij aanhakende universele maatschappelijke ontwikkelingen. Van Amsterdam Noord, de rest van de stad en de wereld in. 
Afgelopen tijd ontwikkelde Over het IJ zich van een tiendaags festival tot een jaarrond verbindend platform in grootstedelijk locatietheater, voor nieuwe makers en publiek in Amsterdam-Noord. Ontwikkeltrajecten, sociaal-artistieke en wijkgerichte stadskunstenaars projecten zijn hierin belangrijke pijlers waarbij onderzoek en experiment alle ruimte krijgen. Keep an Eye is betrokken bij het (inmiddels uitgepakte) Zeecontainerprogramma van Over het IJ Festival. Dit onderdeel is al jaren de uitvalsbasis voor veel jong-locatie-theater-talent. Ieder jaar worden elf (groepen) makers uitgenodigd om in korte tijd een volwaardige mini-locatietheatervoorstelling of -installatie te maken. Zij doen dit op een unieke locatie en krijgen hierbij artistieke en productionele ondersteuning waarbij ontplooiing van beginnende makers centraal staat.
Makers laten zich inspireren door nieuwe stedelijkheid. Zij gebruiken de NDSM-werf als context én laboratorium voor stadsverandering.

  • De stand van zaken

In 2022 lieten we ons de zeecontainers in lokken om daar in extreem intieme sfeer theatervoorstellingen te bezoeken. Als de containerdeuren dichtklappen is er geen ontsnappen meer aan. Hier zit je als publiek met je neus op de theatrale actie. Hier kun je de zweetdruppels op de voorhoofden van de performers tellen. Hier maakt aanstormend talent zijn debuut. Met de stad als inspiratiebron én podium. 

'Mensen, die veel en onbevangen luisteren, hebben ook het meest te vertellen.' -
Godfried Bomans

Keep an Eye Young Talent Podcast (sinds 2022) 
In onze maandelijkse Keep an Eye Young Talent Podcast gaat jong talent in gesprek met gevestigde namen uit de creatieve sector. Zo worden onder andere Karin Bloemen, Benjamin Herman, Gijs Scholten van Aschat, Jan Taminiau, Youp van ‘t Hek en Hella Jongerius het hemd van het lijf gevraagd. Wat is die éne tip of dat éne gesprek dat alles veranderd heeft? En waren het andere tijden of zijn er juist nog steeds veel overeenkomstige hobbels op de weg naar bekendheid? We hebben de handen ineengeslagen met journalist en presentator Luuk Heezen om een inspirerende podcastreeks neer te zetten.

  • De stand van zaken

Altijd al nieuwsgierig geweest naar in hoeverre zijn eigen levensverhaal een rol heeft gespeeld in het fotografiewerk van Marwan Magroun? Of hoe Maria Goos naar het aspect eerlijkheid kijkt bij haar personages? Of hoe celliste Quirine Viersen kijkt naar de balans tussen techniek en gevoel tijdens het spelen? Het zijn allemaal onderwerpen die aan bod komen. 

'If you become the wind and blow me, said the little bunny, I will join a circus and fly away on a flying trapeze.' - 
Margaret Wise Brown 

TENT (sinds 2023) 
TENT is het huis voor hedendaags circus van Nederlandse bodem met grenzeloze ambities, vóór en dóór circusmakers met hart voor het vak. Sinds de oprichting in 2010 ondersteunt TENT makers in verschillende stadia van hun artistieke ontwikkeling en maakproces door verschillende trajecten aan te bieden. Variërend van een act op een open podium tot een vierjarig traject als huismaker. Hiermee investeert TENT in een kwalitatief hoogwaardig en divers circusaanbod in Nederland. In dit huis beantwoordt TENT vragen en bevragen ze antwoorden. 
De bijdrage van de Keep an Eye Foundation maakt het mogelijk om werk van jonge circusmakers te presenteren aan zowel het professionele veld als een breed publiek. Ook kan TENT door deze bijdrage opdrachten voor nieuw te ontwikkelen werk uitschrijven.

  • De stand van zaken

Het circusfestival ‘This is not a circus’ biedt een interessante inkijk in de stand van zaken in het moderne circus. Nieuwe makers verkennen de grenzen van het genre, en dat maakte de laatste editie van ‘This is not a circus’ tot een festival vol beloftes!" – NRC 

'Je moet nooit te veel nadenken. Hoe meer ik nadenk, hoe meer ik denk: niet te veel nadenken.' - 
Fons Jansen

Theater Bellevue (sinds 2022) 
Theater Bellevue in Amsterdam is in 30 jaar uitgegroeid tot een cultureel begrip. Voor makers van muziektheater, nieuw toneel, eigentijdse dans, beeldend theater, kleinkunst en poppen/objecttheater is Bellevue een onmisbare presentatieplek. In drie zalen én op locatie bieden ze jaarlijks zo’n 650 voorstellingen aan. 
In samenwerking met Bellevue organiseert Keep an Eye BIES; hét Amsterdamse try-out podium voor cabaret en kleinkunst in Klein Bellevue. Elke maand een nieuwe editie in dat bijzondere zaaltje waar de grote cabaretnamen van nu hun eerste vlieguren maakten. Nergens is de sfeer zo intiem en zit je zo dicht op de huid van de artiest als hier. 
BIES bestaat doorgaans uit 4 optredens van zowel gevestigde namen als nieuw cabarettalent. Een host praat de avond aan elkaar. De precieze line-up is vaak in een laat stadium helemaal rond, maar altijd veelbelovend. Je zit met je neus bovenop een goede grap die voor het eerst publiek gemaakt wordt. Soms zie je cabaretiers nog stoeien met hun materiaal, schaven aan hun programma’s. Dat maakt een avondje BIES ook persoonlijk, zonder pretenties. Bijzonder om al bij te zijn. Voordat deze artiesten de zaal plat spelen in de Kleine Komedie, Carré of andere podia. 

  • De stand van zaken

De zaal waar veel artiesten hun eerste stappen op het podium hebben gezet, is het decor voor een gevarieerde avond. Een host praat de avond aan elkaar. Iedere maand is er een andere line-up. Je kunt er gevestigde namen tegenkomen zoals Sanne Wallis de Vries, Paulien Cornelisse en Daniël Arends. Maar juist ook nieuwe talenten krijgen de kans om zich te presenteren en te bewijzen dat zij veelbelovend zijn. Laat je verrassen, neem je vrienden mee en dompel je onder, zodat je aan het eind van de avond kunt zeggen: "daar was ik bij, die grap heb ik geboren zien worden". 

'Waar woorden tekort schieten spreekt de muziek.' - Hans Christian Andersen

Festival Wonderfeel (sinds 2018) 
Wonderfeel is het grootste buitenfestival voor klassieke muziek van Nederland (en Europa) met meer dan 100 optredens door ruim 500 musici voor bijna 10.000 bezoekers in drie dagen. Op het 25 hectare grote natuurgebied in ‘s-Graveland liggen, op wandelafstand van elkaar, zeven podia met een eigen muzikaal karakter. Ze bieden voor elk wat wils: van barok tot minimal, van klassieke hits tot kersverse noten, van solo tot symfonisch, met lijnen naar jazz, pop en niet-westerse muziek. Dit alles uitgevoerd door (inter)nationale musici van wereldklasse, jonge honden en oude rotten. Het festival bestaat sinds 2015 en sinds vijf jaar zijn wij trotse partner. Onze samenwerking concentreert zich rond de Productieprijs. De pijs werd in het leven geroepen om jonge creatieve makers in staat te stellen hun eigengereide artistieke ideeën en ambities tot leven te wekken. Met het geldbedrag kunnen zij een nieuwe, complete podiumproductie ontwikkelen, die tijdens het Festival Wonderfeel in première gaat.

  • De stand van zaken

In 2023 nam zangeres en theatermaakster Nienke Nasserian ons mee in haar zelfhulp opera RISE. Als winnaar van de Wonderfeel Productieprijs stortte zij zich op het concept van de maakbaarheid van geluk. Met een elektro akoestische compositie van Evelien van den Broek streeft Nienke met haar zang en teksten naar een collectieve ervaring van verbondenheid. De eindregie is van Kenza Koutchoukali en Demos Hoorn vergezelde Nienke op het podium met verschillende (deels elektronische) percussie-instrumenten.