En toen werden we geboekt voor het North Sea Jazz Festival

05-06-2024
Hoe is het nu met… Lucas Santana, winnaar The Records 2020 “Een ongelooflijk talent, zoals je er maar enkele per generatie tegenkomt.” Dat schreef jazzmagazine Jazzenzo over Lucas Figueiredo Santana (1993). Hij is pas dertig maar speelde al mee met menig grote naam. Zoals de Four Tops en de Temptations. Inmiddels is de Braziliaanse saxofonist zelf doorgebroken en hard op weg om een hele grote te worden.
Foto's: William Eduardo Foto's: William Eduardo

Volg de rubriek 'Hoe is het nu met?' >
NAAR ALLE BERICHTEN >


Lucas Figueiredo Santana werd geboren in de favela’s van São Paulo. Zijn vader (muziekdocent) en moeder (kunstdocent) verhuisden later naar het platteland. Op zijn zesde begon hij met het spelen van de klarinet. Op z’n 11e kwam daar de saxofoon bij. Op zijn 16e ging hij jazz studeren in São Paulo aan een van de beste conservatoria van Brazilië. Met het Lucas Santana 5tet won hij in 2020 Keep an Eye The Records. 

The Records is van levensbelang voor beginnende jazzartiesten

“Probeer maar eens een eigen album op te nemen of überhaupt geboekt te worden als je net bent afgestudeerd. Er zijn gewoon heel veel goede artiesten, maar helaas niet zo veel jazzpodia als vroeger.”

“Met het winnen van The Records kregen we een serieus budget om een album te produceren. We konden opnemen met fantastische apparatuur en ik kon de bandleden een goede fee betalen. Extra bijzonder is dat we daarna toerden langs de belangrijkste jazzpodia van Nederland.
Het Amsterdamse Bimhuis is onbereikbaar als je net bent afgestudeerd. Als finalist van The Records begín je daar. Daarna stonden we met The Records on Tour op het podium van LantarenVenster. Toen ging het rollen en werden we geboekt voor het North Sea Jazz Festival.”

Jazzbands die Keep an Eye The Records winnen ontvangen een budget van € 10.000,- voor een volledige cd-productie. Tijdens The Records on Tour spelen de bands op de grote jazzpodia van Nederland.

Per toeval

“In Brazilië droomde ik ervan om in het buitenland te studeren. De eerste steden waar je aan denkt zijn New York en LA. Toen ik ontdekte dat je daar zo’n 50.000,- dollar per jaar aan studiegeld betaalt kon ik die optie meteen afstrepen. Ik had het geluk dat het Conservatorium van Amsterdam naar Brazilië kwam. Ze nodigden een vioolspeler uit om aan het CvA te studeren. Zes maanden later wilden ze ook een jazzmusicus de kans geven om in Amsterdam te studeren. Dat was in 2015. Ik ben nooit meer weggegaan.”

Keihard werken

“Het ziet er zo gemakkelijk uit, zoals je speelt.’ Ik hoor het regelmatig. Ik weet, mensen bedoelen het als compliment. Maar ze zien niet hoeveel bloed, zweet en tranen achter de muziek schuilgaan.”

Overal anders

“Jazz wordt sterk beïnvloed door de omgeving waar het gemaakt wordt. In Nederland klinkt jazz anders dan in Brazilië of Amerika. In Brazilië maken veel mensen muziek for the sake of music. Gewoon, omdat het lekker klinkt. Hier in Nederland zoeken we vaak een extra reden. Een cd staat bijvoorbeeld in het teken van een schilder of een ervaring waardoor de artiest beïnvloed is.”

Met weinig creëren

“Daar waar het leven het hardst is wordt vaak prachtige muziek gemaakt. Denk aan de blues die ontstond op de katoenplantages in Amerika. Of de samba die voortkomt uit de struggles in Brazilië. In Nederland hebben we de beste studio’s en de beste geluidsapparatuur. Dat is fantastisch natuurlijk, maar soms mis ik het om mooie dingen te maken met minder. Creativiteit ontstaat door schaarste. Je wordt creatief omdat je iets niet hebt. Ik was laatst in Zuid-Afrika. Daar zag ik percussiespelers muziek maken op wasmanden. Het klonk echt prachtig.”

Politie

“In Brazilië leven ze de muziek. Hier in Nederland waarderen we het. In Brazilië nodig ik vrienden thuis uit om muziek te maken. Hier moet je eerst een studio boeken. Afgelopen zomer speelde ik samen met wat vrienden in het Westerpark. Na een half uur verzocht de politie ons vriendelijk om te stoppen. We speelden voor de lol. Zij dachten dat we er geld mee wilden verdienen en dat mocht niet.”

Componeren

“Een jazzmusicus is altijd bezig met componeren. Oók op het podium. Vraag een jazzartiest dertig keer een bepaalde melodie te spelen en hij speelt het dertig keer anders. Jazz leeft. Het wordt beïnvloed door je stemming. De ene dag ben je opgewekter dan de andere. Dat hoor je in de muziek.”

Advies

“Heb je iets bijzonders te vertellen? En je wilt dat de wereld dat hoort? Go for it. Alleen jij kan de muziek die jij in je hoofd hebt laten horen. Schrijf je ideeën op. Bel vrienden. Neem het op. Misschien is het iets, misschien niets. Als je het niet probeert zal je het nooit weten. Je hoeft nog niet te weten wat het precies is wat het is dat je doet. We zijn allemaal aan het proberen. Probeer zo veel als je kan en laat je door niemand ontmoedigen.”