HET JONG ORANJE VAN DE MUZIEK… JONG METROPOLE: een interview

NJJO tijdens een optreden in het BIMHUIS

Home » Nieuws » HET JONG ORANJE VAN DE MUZIEK… JONG METROPOLE: een interview

HET JONG ORANJE VAN DE MUZIEK… JONG METROPOLE: een interview

18-02-2016 Als jonge talenten samen onder leiding van een topdirigent spelen krijg je het Jong Oranje van de muziek: Jong Metropole.

Menno Tummers: "Het gaat om boven de muziek uit te stijgen"

< TERUG  VERDER >
Volg Jong Metropole! 


Menno Tummers van het Prins Bernhard Cultuurfonds vertelt. “Het gaat erom boven de muziek uit te stijgen. Om het écht te begrijpen en te doorgronden.” 

Jong Metropole in ’t kort… Dit jaar werd het allereerste samenwerkingsproject tussen de Keep an Eye Foundation en het Cultuurfonds gelanceerd: Jong Metropole. Waarbij het Metropole Orkest, het NJO (Nationaal Jeugd Orkest) en het NJJO (Nationaal Jeugd Jazz Orkest) de handen ineen slaan om 60 jonge, getalenteerde musici uit de klassieke en lichte muziek voor te bereiden op een professionele carrière. Er is een tournee, masterclasses en twee awards. Maar vooral bijzonder is dat in dit meerjarige project jonge jazzmuzikanten samenspelen met de klassiek geschoolden.

Je vergelijkt Jong Metropole ook wel met Jong Oranje… 
“Tijdens Jong Metropole komen fantastische jonge musici van over de hele wereld bij elkaar. En onder leiding van een grootheden uit het vak (zoals Jules Buckley dirigent van het Metropole Orkest) leren de studenten dat het over meer gaat dan de muziek precies in de vingers hebben. Het gaat om boven de muziek uit te stijgen. Het écht begrijpen en doorgronden. Je hebt allemaal individuele fantastische spelers, door ze goed te coachen krijg je een geweldig team.”

Uniek is dat er allerlei kruisbestuivingen tussen muziekgenres plaatsvinden…
“Met Jong Metropole leren de klassieken van de jazzmuzikanten en omgekeerd. Want wie klassiek geschoold is speelt niet zo snel bigband muziek en de bigband muzikanten wagen zich niet snel aan het klassieke repertoire, maar tijdens Jong Metropole komen ze allemaal bij elkaar.”

Voor Jong Metropole slaan de Keep an Eye Foundation en het Cultuurfonds voor het eerst de handen ineen. Was het project er gekomen zonder de Keep an Eye Foundation? 
“Dan was het zeker niet mogelijk geweest. En dankzij de steun van de foundation hebben we de mogelijkheid om het project uit te breiden en de komende jaren door te zetten.”

Waarom past dit project zo goed bij de Keep an Eye Foundation?
“De Keep an Eye Foundation creëert plekken waar jong talent kan floreren. Maar ze kwamen ook met het idee om het project te verbreden zodat het verschillende muziekstijlen overstijgt.”

Rogier van Otterloo Award & Keep an Eye Outstanding Award

Menno Tummers van het Prins Bernhard Cultuurfonds

Tijdens Jong Metropole worden de jonge talenten begeleid door musici van het Metropole Orkest… 

“De jonge musici leren hoe een orkest in de dagelijkse praktijk werkt. Het gaat er niet alleen om dat je je instrument fantastisch bespeelt, maar samen een orkest vormt en ontdekt wat daar allemaal bij komt kijken.” 

Naast de Rogier van Otterloo Award voor de meest talentvolle jonge componist, arrangeur, dirigent of orkestleider is er de Keep an Eye Outstanding Award...
“De meeste prijzen zijn vaak voor ‘de beste’ musicus in een genre. De beste muzikant, de beste zanger. Maar bij de Keep an Eye Outstanding Award gaat het juist om diegene die al die talenten verbindt, je rol als muzikant in het grotere geheel. Iemand die zijn eigen instrument uitstekend beheerst, maar ook goed hoort wat er in het orkest gebeurt.” 

Jong Metropole treedt op tijdens de Gelderse Muziekzomer, kunnen we ze ook op andere plekken tegenkomen? 
“Zeker. Op jazzfestivals, maar misschien ook wel tijdens Lowlands. Het wordt een uiteenlopend programma met klassieke muziek en crossovers naar jazz en pop.” 

"De klassieken leren vrijer te spelen"

Wat kunnen jazzmuzikanten van de klassieken leren en andersom?
“De klassieken leren vrijer te spelen, meer te improviseren. Jazzmuzikanten leren in de formatie van een klassiek orkest als één stem op te treden. Een klassiek orkest is enorm strak georkestreerd. Het is echt een groepsoefening.” 

Waarom is die mix zo belangrijk? 
“Het is menselijk om op de gebaande paden blijven, maar er is zo veel te ontdekken. Als kinderen vroeger klassieke muziek leerden bleven ze daarbij. Wie nu opgroeit is vaak geïnteresseerd in vele stijlen. Met Jong Metropole maken muzikanten uiteindelijk wel een keuze want ze bekwamen zich in een bepaalde stijl maar ze hebben niet op voorhand al besloten.” 

Denk je door de mix van lichte en klassieke muziek ook mensen komen luisteren die anders niet zo snel naar een concert zouden gaan? 
“We proberen mensen zeker te enthousiasmeren voor de levende muziek. Klassiek in combinatie met jazz zorgt voor gedeeltelijke improvisatie, meer vrijheid in de muziek, dat maakt het heel spannend.”