Grote jonge talenten op een geweldige buitenlocatie = staande ovaties!

Grote jonge talenten op een geweldige buitenlocatie = staande ovaties!

07-07-2019De tweede in de serie Keep an Eye Zomerconcerten met (en in) Singer Laren was meer dan een succes! Niet alleen kwam het publiek massaal luisteren naar jonge talenten, maar beloonden hen met staande ovaties. De musici werden met veel enthousiasme voorgedragen door Festival Wonderfeel.

Volg de Keep an Eye Concertjes: < TERUG   VERDER >
NAAR ALLE BERICHTEN >

Bekijk hier de foto's van fotograaf Foppe Schut


Helikon Kwartet

Stella Zake Viool, Marieke Kosters Viool, Lotus de Vries Altviool & Renate Apperloo Cello

Programma W.A. Mozart (1756 - 1791) Strijkkwartet nr. 15, KV 421 in d mineur F. Mendelssohn (1809 - 1847) Strijkkwartet nr. 5, op. 80 in f mineur

Een korte toelichting bij de muziek 

Ondanks zijn schijnbaar moeiteloze beheersing van de instrumentatie, is het schrijven van strijkkwartetten Mozart vaak zwaar gevallen, ook deze keer. De talloze verbeteringen zijn daar het bewijs van: weinig manuscripten van zijn hand bevatten zoveel correcties. Mozart omschreef het als ‘die Frucht einer langen und mühsamen Arbeit’. 
Hij werkte ruim drie jaar aan de zes Haydn-kwartetten. De chronologie van het hele werk en de verschillende papiersoorten die hij gebruikte doen vermoeden hij aanvankelijk niet van plan was er een serie van te maken en de tijd nam om de stilistische implicaties van de toen pas gepubliceerde opus 33 van Haydn op zich in te laten werken. 
De gelijke rolverdeling voor alle kwartetleden en nieuwe manieren om de thematiek vaart te geven zijn daar voorbeelden van. Deze werken maakten een diepe indruk op de componist en hij wist de ontwikkelingen op geheel eigen wijze in zijn kwartetten op te nemen. Mozart kon zich nu als meester verhouden tot een andere, oudere meester: hij kopiëert hem niet en geeft zijn eigen persoonlijkheid niet weg. De gelijkenis tussen de serie variaties van de finale van Mozarts kwartet en die van Haydn’s op. 33 nr. 5 moet dan ook als niets meer dan een hommage worden gezien. 

Alfred Einstein heeft wat dat betreft een treffend verschil opgemerkt: Mozarts thema’s hebben het reeds ‘in zich’, uit die van Haydn zal zich wat ontwikkelen. Een musicoloog typeerde Mendelssohns laatste strijkkwartet als “één van de meest gepassioneerde uitingen van verdriet die in de instrumentale muziek bestaan”. 
De lichte elfenmuziek van de “Sommernachtstraum”, de zonnige melodiestroom van de Lieder ohne Worte, waar zijn ze gebleven? Hier spreekt een Mendelssohn die net zijn geliefde oudere zuster Fanny, pianiste en componiste, heeft verloren en totaal gebroken is. Het kwartet in fklein is zijn laatste grote werk: een paar maanden later zal hij, net als Fanny, aan een herseninfarct sterven. Huiver bekruipt je bij het beluisteren van deze getourmenteerde muziek. Spookachtig zijn de jagende tremolo’s van het begin, die zelden ruimte bieden voor lyriek. Het scherzo-achtige tweede deel doet door zijn weerbarstigheid denken aan Beethoven en krijgt in de ostinato-bas van het trio dreigende trekken. De Dood is nabij, en laat zich niet vermurwen door de mildere klanken van het Adagio en de noodkreet van de finale. Een schokkend Requiem voor Fanny en Felix.

Meer over het Helikon Kwartet

Het Helikon Kwartet werd in 2015 opgericht en is sinds 2017 in opleiding bij de Nederlandse Strijkkwartet Academie. Het kwartet geeft vele concerten door heel Nederland. Zo speelden ze in het koninklijk Concertgebouw, Muziekgebouw aan ‘t IJ, Tivoli Vredenburg en Orpheus Apeldoorn. Ook waren ze te gast in het radioprogramma Opium op radio 4. Het kwartet besteedt graag aandacht aan actuele onderwerpen en werkt hierbij regelmatig samen met componisten. Nadat ze in 2017 een première gaven van het strijkkwartet van Sebastiaan van Yperen, gaven ze afgelopen zomer tijdens de NJO Muziekzomer wederom een wereldpremière. Ditmaal een werk van componist Ryan Probert, genaamd Twilight City. 

Het Helikon werd de afgelopen twee jaar intensief gecoacht door Quatuor Danel, binnen de Rabo Next Stage, een coachingstraject voor jong talent georganiseerd door Tivoli Vredenburg. In 2016 ontving het kwartet een beurs om masterclasses te volgen bij het Chilingirian Quartet in Engeland. In 2017 volgde het Helikon als gastensemble lessen binnen de European Chamber Music Academy. Ze ontvingen lessen van onder anderen Luc-Marie Aguera, Daniel Rowland, Miguel da Silva, Johannes Meissl, Stefan Metz, Petr Prause, Emanuelle Bertrand, Ásdís Valdimarsdottír, Dmitry Ferschtmann, Eberhard Feltz en Cuarteto Quiroga.